.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اظهار نظر کدخدایی درباره کاندیداتوری زنان

شمال : سخنگوی شورای نگهبان درباره کاندیدا شدن بانوان و ثبت‌نام آنها در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ثبت نام و ورود به این عرصه برای کسی ممنوع نیست.

کدخدایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در اظهار نظری درباره با کاندیدا شدن بانوان و ثبت‌نام آنها گفت: بارها این سوال شده و بنده عرض کردم ثبت نام و ورود به این عرصه برای کسی ممنوع نیست (اصل ثبت نام) قانون اساسی مشخصا بررسی صلاحیت‌ها را یکی از وظایف شورای نگهبان قرار داده است. آنچه در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود نظر شورای نگهبان است و در ادوار گذشته هم دیدیم.
 
وی در ادامه درباره اینکه آیا خانم‌ها جزء رجل سیاسی و مذهبی محسوب می‌شوند یا خیر گفت: ما بحث رسمی در این زمینه نداشتیم که بخواهیم نتایج آنرا اعلام کنیم. اما اگر به نتیجه‌ای رسیدیم که بخواهیم در این جهت  تصمیمی بگیریم باید تفسیری توسط شورای نگهبان نسبت به اصل 115 انجام شود که آن را اعلام می‌کنیم. تا الان ما تفسیر رسمی نسبت به این امر نداشتیم.
 
کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره رویکرد شورای نگهبان برای تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهروی یازدهم گفت: آنچه از ابتدا تا کنون ملاک شورای نگهبان بوده و همچنان نیز ما براساس آن عمل می‌کنیم تطبیق رفتار نامزدها با قوانین و مقررات موجود در قانون است. از این نظر هیچ تغییری در رفتار و رویه شورای نگهبان به عمل نیامده است ولی ممکن است مصادیق فرق کنند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ممكن است یک نماینده مجلسی که در یک دوره تایید شده در دوره بعد به دلیل اقداماتی که انجام داده تایید نشود و این طبیعی است که ما در مجلس نهم نيز شاهد مصاديق آن بودیم. در انتخابات ریاست جمهوری هم همینطور هست و آنچه که ما عمل خواهیم کرد تطبیق رفتار همه نامزدها با معیارهای قانونی که در قانون اساسی و قوانین عادی آمده است.
احراز شرايطي که نامزدها بايد داشته باشند و در اصل 115 آمده است و بايد شرايط ذکر شده در این اصل در آن نامزد وجود داشته باشد.
 
وی در ادامه درباره امکان بازگشت برای افرادي كه در فتنه 88 حضور داشتند و با فتنه گران همراهي كردند گفت: الان نمي توانم دقيقا مطلب را تبيين كنم و نيازمند يك بحث مصداقي است. اما به طور كلي مي توانم بگويم كه اولا آغوش نظام براي همه كساني كه تخلفي داشته اند و مي خواهند به آغوش نظام بازگردند، باز است . اما اين را هم قبول كنيم كه اگر كسي تخلفاتي را انجام بدهد ديگر ممكن است پذيرشي براي او نسبت به بعضي از پست ها وجود نداشته باشد. اما منعي ندارد كه در جاهاي ديگر فعال باشند. شما پست‌هاي كلاني چون رياست جمهوري و مجلس را مد نظر داريد كه اينها ويژگي‌هاي خاصي دارند و هيچ نظامي هم نمي آيد اركان اصلي خودش را در اختيار كساني بگذارد كه اساسا با آن ركن مخالف هستند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: شوراي نگهبان اگرچه اعلام مي‌كند كه آغوش نظام براي همه باز است اما هيچ وقت هم كارت دعوتي براي افراد ارسال نمي‌كند، مخصوصا برای كسانيكه زماني به صورت نظام چنگ انداخته‌اند و مرتكب تخلفاتي شده‌اند. اما ما تلاشمان اين است كه اگر كسي ثبت‌نام كرد بتوانيم بررسي صلاحيت او را بر اساس معيارهاي قانوني انجام دهيم و طبيعتا رفتارهاي گذشته افراد هم بخشي از اين معيارهاي قانوني است.

وی افزود: در رابطه با اين بخش مثالي را از مجلس نهم مي‌زنم، افرادي سراغ تبليغات و دفاع از فتنه 88 رفتند اما بعد از مدتي از حمايت خود برگشتند و ديگر از روش آنان پيروي نکردند. اين افراد در انتخابات مجلس نهم تاييد شدند اما حسب مورد بايد بررسي شود تا آن حمايت تا چه حد و در چه زماني ادامه داشته است.
 
وی در باره امکان نامزدی سران فتنه نیز اظهار داشت: اين‌ها نکته‌هايي است که بايد در زمان ثبت‌نام مطرح شود تا ببينيم اين رفتارها با قانون منطبق بوده است يا خير.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 دي 1391
10 رئیس جمهور زن:
*در اروپا چهار زن به عنوان رییس جمهور. «تاریا هالونن» در فنلاند، «مری مک آلیس» در ایرلند، «دوریس لوتارد» در سوئیس و «دالیا گربوسکایته» در لیتوانی چهار رییس جمهور زن اروپایی هستند.
قاره آسیا هم دو زن رییس جمهور دارد. «پراتیبا پاتیل» در هند و «رزا اوتونبایوا» در قرقیزستان
لیبریادرآفریقا «الن جانسون سیرلیف» ریاست جمهور است.
در قاره آمریکا هم چهار زن:
دیلما روسف /کریستینا کرشنر . ریاست جمهوری کاستاریکا خانم چینچیلا»
دیلما روسف «داسیلوا» اولین زن رییس جمهور برزیل ،
. در واقع باید گفت اکنون زنان در بیش از نیمی از آمریکای لاتین قدرت را در دست دارند
حال چه اشکالی دارد که برای اولین بار ریاست ایران را به یک زن بسپاریم. زنها بزرگ و خوش فکر و باتدبیر هستند و همانند خانه هایشان که مرد ان خانه را بزرگ می کنند .اگر رئیس جمهور شوند ایران را غنی و بزرگ می کنند و مردم را در رفاه اداره می کنند.
انشاالله روزی برسد که ایران هم رئیس جمهور زن باتقوا ، مدیر ، مدبر و مملکت دار داشته باشد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.087 seconds.